Darmen soep? - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu Darmen soep? - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Darmen soep?

Door: lindakoster

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 Februari 2012 | Turkije, Istanbul

Even een bericht vanuit het mooie Istanbul!

De oriëntatie en eerste lesweek zitten er op. We hebben de hele erasmus studenten club leren kennen. Ze komen echt overal vandaan, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, USA, Italie, Portugal, Singapore, Australie enz. In de oriëntatie week hadden we ook een Erasmus feest, dat was erg gezellig, de dag erna hadden we een tour door Istanbul. Toen hebben we de Hagia Sofia moskee gezien, wat nu een museum is. Daarna de Blauwe moskee, waar ze ook echt aan het bidden waren met traditionele kleding aan. We moesten natuurlijk ook onze schoenen uit. Ik had m’n sjaal om m’n hoofd gedaan zodat je mijn haar niet zag, Jildou moest een blauw kleed om als rok omdat ze een soort legging aan had. De moskeeën zijn super groot en heel mooi van binnen en buiten.

We zijn al verschillende keren naar de stadsdelen Kadiköy en Taksim geweest. Jildou en Ik zijn op de Galata toren geweest, vanaf daar heb je een mooi uitzicht over de stad en rivier de Bosphorus. Ook zijn we naar Viaport geweest, dat is een grote shopping mall vlakbij de campus.

Toen we op een avond zaten te kaarten met twee studenten, zeiden ze dat we een keer soep moesten eten met darmen en een met hersenen ofzo. Dat bleek heel bekend te zijn hier, dus wij maar proberen dan.. toen zijn we nog midden in de nacht naar een restaurant in de buurt gegaan. Zij hadden eerst besteld zodat we konden proeven. Die met darmen was wittig met te slap spul erin, die met de hersens was bruinig met stukjes vlees achtige dingen erin. We vonden het helemaal niet lekker(Bah!). Dus toen hebben we lekker Kabap van ’t huis besteld.

Het niveau op de Sabanci Universiteit ligt behoorlijk hoog, echt veel hoger dan op de NHL. Deze week was voor ons de Add & Drop periode, en konden we vakken wisselen en laten vallen. Ook voor de Visual Art/Design vakken moet je erg veel doen. Ik had deze week voor het eerst Turks! Wat een taal haha, eerst was er een introductie en daarna schreef ze dingen op het bord en moesten wij het om de beurt na zeggen. (Günaydin=goedemorgen, Benim adim= Mijn naam is, Adiniz ne?= Wat is je naam, Memnun oldum= leuk je te ontmoeten, Gürüsürüz= tot ziens)enz. Dit begint natuurlijk helemaal vanaf de basis en wordt erg leuk gegeven.

Ik volg nu de volgende vakken: Language of Drawing, Visual Language (visuele kunst, 2/3 dimensionale design), Photography and Expression, Design with Typography, Basic Turkish en Basic French. 6 vakken is het maximale dat je kan kiezen op Sabanci de meesten hebben dat ook niet dus ik hoop dat ik het aan kan, maar ik ben natuurlijk weer eigenwijs, ga het gewoon proberen en dan zie ik wel

Jildou en ik hebben ook een leuk tripje gemaakt samen met een Turkse student (mijn mentor). We gingen eerst met de shuttle bus naar Kadiköy, toen met de ferry boot over het water naar de andere kant, daar liepen we over een lange brug waar heel veel mensen aan het vissen waren! Dat zag er heel grappig uit want ze haalden de hele tijd om de beurd hun hengel op, alsof ze ‘de wave’ deden. Het werd inmiddels al schemerig dus er gingen allemaal lampjes aan. Toen kwamen we in het stadsdeel Eyüp. We liepen door een was plek bij een moskee en hoorden het gebed vanuit de moskee heel hard. Onze Turkse vriend wist een hele mooie plek, daarvoor moesten we een heuvel op lopen en ja hoor, een super mooi uitzicht over de hele stad en ‘de gouden hoorn’ van Istanbul, zo wordt die zijtak van de rivier genoemd. Vanaf dat punt waren zo’n 11 moskeeën te zien, een paar bruggen en heel veel lichtjes. Daar hebben we voor het eerst turkse appel thee gehad, super lekker! Na lekker lang van het uitzicht te hebben genoten gingen we met een kabelbaantje weer terug naar beneden.

We kunnen hier gratis fitnessen dat is echt ideaal. Ook heb ik geleerd hoe je moet squashen, het ging steeds beter en is leuk om te doen.

Het verkeer in Istanbul is echt één grote chaos!!! Ze toeteren als een gek, ze maken van 4 baans wegen 6 baans wegen, halen aan alle kanten in en er staat vaak één grote file. We hebben een keer over een stuk waar je normaal 45 min. over doet ong. 2.5 uur over gedaan! Oh en zebra paden kennen ze blijkbaar niet echt, als je daar staat en begint te lopen rijden ze zelfs nog gewoon door, dus opletten.

Het heeft hier eergisteren flink gesneeuwd en het was koud weer! Nu is het weer wat aan het wegdooien. Gister zijn we met een hele club van de erasmus studenten uit geweest wat erg gezellig was. Het vakantie gevoel heerst hier nog wel, maar niet voor lang ben ik bang.

  • 19 Februari 2012 - 12:05

    Tjitske:

    geweldig wat een andere wereld ook lekker genieten van deze mooie stad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Linda

Hallo, Zoals jullie weten ga ik voor 5 maanden naar Istanbul, Turkije! Samen met mijn vriendin Jildou. Nu zul je wel denken hoe komt ze bij Turkije...Ik heb Turkije gekozen omdat hier de beste creatieve en grafische school zit, Sabanci University. Ik hoor van andere mensen dat Istanbul een hele mooie stad is, we zullen zien, ik ga lekker veel bekijken daar! Ik heb de volgende vakken gekozen: Photography & Expression, Turks, Design with Typography, Language of Drawing, Visual Culture en Visual Language. (je kan nog vakken wisselen daar) Vrijdag 3 Februari om 13:55 vertrekt m'n vliegtuig. We verblijven daar op de campus. Linda

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 988
Totaal aantal bezoekers 16746

Voorgaande reizen:

28 April 2016 - 06 Mei 2016

Zweden

28 Maart 2014 - 08 Mei 2014

Indochina

03 Februari 2012 - 30 November -0001

Studiereis Turkije

Landen bezocht: