Sneeuw! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu Sneeuw! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Sneeuw!

Door: lindakoster

Blijf op de hoogte en volg Linda

02 Maart 2012 | Turkije, Istanbul

Ik heb intussen alweer heel wat gedaan, dus tijd om weer wat te ‘schrijven'. Op dit moment hoor ik heel in de verte een gebed van een moskee, nog altijd grappig om te horen omdat je het niet gewend bent. Ook heeft het gister enorm hard gesneeuwd, er lag een hele lading en ‘t was koud, maar ik vermaak me prima hier! Vandaag is het wel lekker zonnig weer.

Laatst hadden we een ‘International Food Day’ georganiseerd. Dat was echt heel gezellig. Iedereen ging iets maken wat typisch iets van dat land zelf was. Ze hadden hier geen boerenkool of iets dergelijks dus hebben we besloten om chocolade pudding met banaan te maken, gewoon omdat het een lekker toetje is. En Zeliha een meisje uit Nederland, half Turks, had met ons een aparte salade gemaakt. We hebben op de international food day wat ideetjes op gedaan wat we een andere keer misschien kunnen maken. Het eten was erg lekker en iedereen vond het leuk, voor herhaling vatbaar dus!

Afgelopen zaterdag zijn we naar het Sabanci Museum geweest (www.muze.sabanciuniv.edu) voordat we daar heen gingen, hebben we een luxe lunch met een hele groep gehad in Üsküdar. Dat was erg lekker en we hadden een mooi uitzicht over de stad en de zee. In het museum was een expositie van Rembrandt, heel apart om allemaal schilderijen over Nederland te zien terwijl je in Turkije bent. We hebben zelfs nog klompen gespot! Ook was er Turkse kunst. Na het museum wouden Jildou en ik nog even naar Kadiköy omdat ik nog pastelkrijt, waterverf enz. moest kopen voor mijn tekenles. Van de groep waren 2 jongens met de auto die daar woonden dus wij konden mooi meerijden, in een vette Audi. Zoals gewoonlijk duurde het weer erg lang voordat we er waren, we moesten namelijk van de Europese naar de Aziatische kant en er stond weer eens file. Jildou vroeg of hij het niet erg vond om in Istanbul te rijden, ging hij doodleuk vertellen dat hij net z’n auto uit de garage had opgehaald omdat hij een ongeluk had gehad... Het is hier trouwens heel normaal om allemaal dingen op de snelweg te verkopen zoals: drinken, ronde broodjes met sesamzaadjes, rozen..

We zijn al een paar keer uit geweest, meestal in Taksim. Laatst hadden we met een hele groep een ‘Pub Crawl’ (kroegentocht). We zijn naar 4 verschillende barren geweest en in de laatste bleven we. We hebben flink gefeest maar toen we terug wouden met de bus bleek dat die een ongeluk met een auto had gehad dus moesten we ongeveer een uur wachten op politie en waren we iets van 5 uur ‘s nachts terug, en de volgende dag hadden we les...

Deze week was het dan tijd om de kamer voor het hele semester te betalen. Niet echt een leuk klusje want we moesten alles cash betalen. Daar loop je dan met 4250.- Turkse Lira over straat! Natuurlijk kan je dat ook niet in een keer pinnen dus we moesten een paar dagen steeds rond de 500 Euro pinnen.

’S Avonds had de erasmus groep nog een film avond georganiseerd, dus daar ben ik ook heen geweest. Ze hebben op de campus namelijk een filmzaal. Het was een hele aparte film want er werd niet echt in gepraat, alleen met muziek en tekst. Deze week heb ik ook Hiphop dans proefles gevolgd samen met nog twee exchange studenten, Sneha uit Singapore en Emmi uit Finland. We hadden veel lol, ze hebben zoveel energie echt een groep die lekker gek doet.

Ik had vandaag ‘Language of Drawing’ en ‘Turkish’. We hebben weer nieuwe grammatica geleerd en ook krijgen we allemaal woorden/zinnen/tegenstellingen enz. Dat wordt nog even goed stampen! Na de lessen gingen Jildou en ik even naar Viaport, eerst even in het winkelcentrum rond gelopen, die kleren zijn hier zo goedkoop! Toen hebben we een cheesecake framboos (soort gebakje) gehad dat is echt heel lekker! Achter ons zat een jongen die begon tegen ons te praten. Hij zei: ik denk dat ik je ergens van ken, waar kom je vandaan en nog wat dingen. Wij zeiden dat we naar de ‘Kipa’ gingen dat is een supermarkt want we moesten nog boodschappen doen en dat we snel weg gingen want we hadden niet veel tijd meer om de bus te halen.

Hij bleef maar allemaal dingen zeggen dat ze wel even mee konden en allemaal vage dingen. Hij zei oke ik kom zo ook wel naar Kipa voor boodschappen. Wij als een gek door de winkel om van alles nog even te halen, komt in een keer die gast er weer aan! Zegt hij: ja jullie kunnen wel met ons mee in de auto dan brengen we jullie wel naar de campus dat heeft hij zo’n 10x herhaald en hij vroeg nog ons telefoon nummer, wij zeggen de hele tijd nee dat hoeft niet, we kennen je niet eens, geen interesse enz. Maar hij luisterde niet en bleef maar aandringen, wij naar de vleeswaren met de kar, ook bleef hij maar achter ons aanlopen. Hij de heletijd Linda, Linda, Jasmine (Jildou had gezegd dat ze Jasmine heet, haar naam kunnen ze toch niet uitspreken). Ook had hij helemaal geen boodschappen gedaan hij ging er gewoon even heen om ons. Nadat we bij de kassa waren geweest gingen we super snel met het karretje de winkel uit racen en de shuttle bus in gegaan. Toen we in de bus zaten dachten we echt WAT is er net gebeurd!? De meeste jongens in Turkije zijn heel aardig en behulpzaam maar je moet wel oppassen dat ze niet te opdringerig worden. Dit was echt het toppunt van erg, maarja wel weer een hele belevenis.

Ze organiseren hier echt ongelofelijk veel feestjes en tripjes. We gaan waarschijnlijk volgend weekend naar Cappadocia (bestaat uit een heel mooi turfsteenlandschap dat ontstaan is door vulkanen) en we zijn van plan om in de Spring Break naar Antalya te gaan (Zuid Turkije, aan zee).
Görüsürüz

Ps: Mijn Adresje:
Sabanc Üniversitesi
Yurdu B8-320 Linda Koster
Orta Mahalle
Üniversite Caddesi No: 27
34956 Tuzla-stanbul
Turkey

Turkse mobiel: +905075505606
(Nederlandse mobiel gebruik ik ook nog)

  • 03 Maart 2012 - 06:45

    Carianne:

    Tsk, wat een cliché openingszin: 'Ik geloof dat ik je ken'enz. enz. ;)
    Leuk verhaal! :)

  • 03 Maart 2012 - 17:15

    Rob:

    Hoi Linda,

    Ik zie alleen maar eten, drinken, feesten, vrienden en mooie omgeving. Het lijkt me een uitermate leerzame periode, zogezegd. :-) Hoeveel is een lira in euro? Dik 4000 klinkt heel veel, maar misschien valt het best wel mee. In ieder geval, heel veel plezier. Gr. Rob

  • 03 Maart 2012 - 19:28

    Linda:

    @Rob, haha ja zeer leerzaam, leuk! :P Ik leer ook wel van school hoor, maar ook van alles wat je zelf moet uitzoeken.
    Je moet bij de Lira de helft doen en dan is het iets minder. 4250 TL=1866 Euro. Maar daar zat ook nog flink wat borg bij. Dankje, dat lukt zeker wel hier. Leuk om te zien dat mensen m'n blog lezen.

  • 03 Maart 2012 - 22:13

    Spinner:

    hahahaha idd ik geloof dat ik je ergens van ken XD denk niet dat hij ooit in nederland is geweest en zkr niet friesland
    en ik krijg trek van al die food foto's :D
    ik kijk uit naar je volgende verslag

    xxx

  • 06 Maart 2012 - 08:53

    Klaske:

    Hee linda!
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben! Wens jullie veel plezier daar nog en doe voorzichtig;) x Klaske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Linda

Hallo, Zoals jullie weten ga ik voor 5 maanden naar Istanbul, Turkije! Samen met mijn vriendin Jildou. Nu zul je wel denken hoe komt ze bij Turkije...Ik heb Turkije gekozen omdat hier de beste creatieve en grafische school zit, Sabanci University. Ik hoor van andere mensen dat Istanbul een hele mooie stad is, we zullen zien, ik ga lekker veel bekijken daar! Ik heb de volgende vakken gekozen: Photography & Expression, Turks, Design with Typography, Language of Drawing, Visual Culture en Visual Language. (je kan nog vakken wisselen daar) Vrijdag 3 Februari om 13:55 vertrekt m'n vliegtuig. We verblijven daar op de campus. Linda

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 16741

Voorgaande reizen:

28 April 2016 - 06 Mei 2016

Zweden

28 Maart 2014 - 08 Mei 2014

Indochina

03 Februari 2012 - 30 November -0001

Studiereis Turkije

Landen bezocht: