Merhaba/Hallo :) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu Merhaba/Hallo :) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Merhaba/Hallo :)

Door: lindakoster

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 Februari 2012 | Turkije, Istanbul

Hier mijn eerste bericht vanuit Istanbul! Ik en Jildou zijn vrijdag vertrokken. Het was nog een hele toer om op schiphol te komen met die sneeuwstormen en langzaam rijdend verkeer, maar uiteindelijk waren we dan daar met z’n allen. Ik was nog nooit op schiphol geweest en dit was ook de eerste keer in het vliegtuig voor mij. Na ingecheckt te hebben liepen we naar gate 8. Vervolgens zagen we dat we een half uur vertraging hadden. Daarna een uur vertraging, toen verdween het van de borden...en moesten we nog een keer van gate wisselen, weer die schoenen uit en de jas, sjaal, mobiel, laptop,parfum op de band leggen. Uiteindelijk gingen we na 19:00 uur pas vliegen, terwijl we eerst om 13:55 zouden vliegen.

Het vliegen leek me eigenlijk helemaal niet eng, dat ging ook allemaal goed. Mijn oren zaten wat dicht vooral bij het dalen. In het vliegtuig zat ik toevallig naast een Nederlandse jongen die ook in Istanbul ging studeren alleen dan aan een andere universiteit, hij was er al eens geweest dus hij kon me het een en ander vertellen dat was wel interessant. Het was erg mooi om Istanbul te zien vanuit de lucht, snachts. Zoveel lampjes, eerst het zag je het europese deel, daarna het Aziatische deel met eilandjes en grote boten. Doordat we zo laat waren vertrokken kwamen we ook pas laat aan in Istanbul, ik geloof half 12 Turkse tijd (het is hier 1 uur later). Toen snel even wat gegeten en gedronken op het vliegveld want we hadden honger! Toen snel de taxi in, op naar Sabanci University. Gelukkig waren we er erg snel.

Toen bracht een man –die geen woord Engels sprak- ons naar onze kamer. Wij probeerde hem duidelijk te maken dat we samen op 1 kamer wouden omdat we dat ook hadden aangevinkt. Hij snapte er eerst niks van maar later leek hij het te begrijpen. We hebben een mooie ruime kamer met twee hoogslapers met daaronder bureau’s. Verder 2 kasten, stoelen wat kussens en een eigen badkamer. Oh en een inimini koelkastje, maar daarbij hebben we mazzel want ik hoorde dat die er niet standaard in zitten. Onze kamer is op de hoogste verdieping van de ‘dormitory’. Naast onze kamer kan je naar buiten op een mooi balkon met een mooi uitzicht over de stad. De volgende morgen, nadat we een rondje campus hadden gedaan en wat eten in de supermarkt daar hadden gekocht hebben we lekker op ons balkon in de zon gegeten, heerlijk genietend. We hebben ook restaurantjes, een meer en een sportcentrum op de campus.

Vandaag zijn we Istanbul-stad ingegaan, naar het deel dat Kadiköy heet. Met de shuttle bus die vanaf de campus gaat. Eerst lekker rondgelopen, wat winkeltjes kijken, vers geperste sinassapelsap gehad, wat ze hier wel veel verkopen en nog voor je neus maken. Ook hebben we vandaag heel wat inkopen gedaan, zoals pannen, een goedkope waterkoker en gewone boodschappen. Toen had ik zin om even naar de zee te gaan, dus wij stukje lopen en heerlijk in de zon op een bankje gezeten daar en van het uitzicht genoten (het is hier vandaag zo’n 14 Graden). Toen stonden er twee Turkse jongens en het leek net of ze over ons zaten te praten, en dat bleek juist want ze kwam naar ons toe en we gingen met ze praten. Ze konden gelukkig wél engels, wat veel niet kunnen. Er kwam een oud klein vrouwtje naar ons toe die ons rozen wou aansmeren. Wij zeiden maar niks, maar de jongens kochten voor ons allebei een roos. De vrouw wou nog meer geld hebben maar ze hadden eigenlijk al teveel gegeven. Daarna hebben we echte turkse thee met de jongens gedronken in een restaurantje met uitzicht over de zee. Later gingen we weer met de shuttle bus richting campus. Onderweg kwamen we nog ontzettend veel politie tegen rond het voetbal stadion, er spelen vandaag twee grote clubs tegen elkaar. Het was chaos op de weg. Er liepen gewoon mensen op de snelweg en er was een vuur. Toen we weer op de campus waren gingen we een poging doen tot koken, het smaakte heerlijk. Nu zijn we aan het relaxen in een gezamenlijke lounge room.

Morgen gaan we naar het deel dat Taksim heet in Istanbul. Dinsdag begint de introductie op school.

• 08 Februari 2012 - 08:14

Martin:

Zo zo, een heel avontuur alweer :p
    Doe maar rustig aan ! En niet teveel turkse jongens het hoofd op hol brengen he :p haha

• 18 Februari 2012 - 16:03

Hans:

een iets andere omgeving dan Stiens toch he.. ;-) have fun!

Hans

• 23 Februari 2012 - 17:54

Spinner:

kom maar op met je turkije verslag :D enne veel foto's toevoegen he

xXXx

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Linda

Hallo, Zoals jullie weten ga ik voor 5 maanden naar Istanbul, Turkije! Samen met mijn vriendin Jildou. Nu zul je wel denken hoe komt ze bij Turkije...Ik heb Turkije gekozen omdat hier de beste creatieve en grafische school zit, Sabanci University. Ik hoor van andere mensen dat Istanbul een hele mooie stad is, we zullen zien, ik ga lekker veel bekijken daar! Ik heb de volgende vakken gekozen: Photography & Expression, Turks, Design with Typography, Language of Drawing, Visual Culture en Visual Language. (je kan nog vakken wisselen daar) Vrijdag 3 Februari om 13:55 vertrekt m'n vliegtuig. We verblijven daar op de campus. Linda

Actief sinds 31 Jan. 2012