Izmir, Hutspot & Stroopwafels - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu Izmir, Hutspot & Stroopwafels - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Izmir, Hutspot & Stroopwafels

Door: lindakoster

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 Mei 2012 | Turkije, Istanbul

Hi everybody I c.., ohja ik kan hier in het Nederlands schrijven ;) even een updateje!

Een paar weken geleden hebben we met ongeveer 20 Erasmus studenten de stad Izmir bekeken, of eigenlijk meer de stadjes er om heen. We gingen Vrijdag –na Turkse les- weg, eerst met de seabus naar Bursa en daarna met de bus naar Izmir, Maandag avond waren we weer thuis. Maandag was een feestdag in Turkije, want het was ‘Children’s day’. Je zag overal blije gezichtjes van verklede kinderen. We kwamen ook langs een basisschool, daarvoor hadden ze een heel podium gebouwd en deden kinderen allemaal dans optredens, ze waren super goed! We zijn ook nog even in de basisschool zelf gaan kijken, heel kleurrijk. Izmir zelf heeft een hele mooie lange boulevard waar je lekker langs het blauwe water kan lopen. Er is een park langs het water waar veel mensen zitten te genieten en ook vind je er veel restaurantjes/kroegjes enz. Mijn favoriete boom, de palmboom was natuurlijk ook overal te zien haha.

We hebben een dagtrip gemaakt naar Efes. Dit is een hele belangrijke archeologische plaats met veel opgravingen uit de Griekse oudheid. Mooi om te zien allemaal en het was erg warm die dag. Daarna zijn we naar Seferihisar geweest in het binnenland. Ik vond het landschap op Zuid-Frankrijk lijken. We hebben daar met z’n allen gegeten, rondgeslenterd over een bazaar en lekkere smaakjes-wijn geproefd. Er hing een hele relaxte sfeer. ‘s avonds terug in Izmir, hebben we lekker op de rotsen bij de zee de wijn op gedronken. Met een prachtig uitzicht.
(Hier is een filmpje van ons tripje gemaakt door Brenda uit Signapore: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7JTBLpZvH8A )

Het jammere van deze trip was dat we in een hotel zaten in een hele slechte buurt en het hotel zelf was ook heel slecht. We hadden voor drie nachten gereserveerd maar ze zeiden dat we maar 2 nachten konden blijven. Uiteindelijk zijn de jongens naar een ander hotel vertrokken en mochten de meiden blijven. Alleen moesten we wel van kamer verwisselen. Liggen Jildou en ik op een kamer, wordt er om 2 uur 's nachts(!) keihard wel 10x op onze kamerdeur gebonkt, en keihard geschreeuwd: “Madame, Police!! Passport please!!” We schrokken, maar reageerden niet want wij dachten wat is DIT nou weer?? Daarna belden ze naar de telefoon op onze kamer die echt zo luid stond, maar wij namen mooi niet op. Waarna ze dus wéér 10x op onze kamerdeur bonkten en riepen: “Passport please!!” Ze deden de deur van onze kamer open en daar stonden ze dan met 3 man. Toen riepen we: ‘Shut up, we want to sleep!!’ Dat hielp blijkbaar want eindelijk lieten ze ons met rust! Dit vond ik dus écht niet kunnen, snap het nog steeds niet. Later bleek dat ze het ook bij de anderen hadden gedaan. (Dat hotel wil ik liever gewoon vergeten, gelukkig waren de rest van de verblijven/Hotels wél altijd goed en Izmir erg leuk.)

Ik heb ook een tweede International foodday georganiseerd, omdat ik die eerste ook zo leuk vond! Het was weer de bedoeling dat iedereen wat ging koken, het liefst uit het land waar diegene vandaan kwam. Sanne (ook van de NHL) en ik hebben, Jawel...Hutspot gemaakt! Het was echt heel grappig om –voor het eerst- te maken en we hadden een behoorlijke hoeveelheid, maar het smaakte nog heel lekker ook. En dat vonden de Internationale studenten ook! Een vriendin uit Nederland van Sanne had ook even Stroopwafels geïmporteerd voor ons, iedereen gelijk verslaafd aan die dingen. Verder waren er dingen gemaakt als: rijst, pasta, chocoladecake, sangria, en dingen waar ik de naam niet van weet. Het overlevingspakket van m’n ouders was ook erg fijn, eindelijk weer lekkere jonge kaas, waar wél smaak aan zit! En chocoladehagelslag! Ik ben trouwens wel behoorlijk fanatiek aan het sporten steeds. Vooral veel fitness, soms hardlopen en Hiphop maar dat viel een paar keer uit.

Er was met de exchange studenten en een paar Turken ook een dagje Prince's Islands georganiseerd. Dat is wel echt een aanrader. Je zit eerst ongeveer ander half uur op de boot (is maar 4 Lira) voordat je op het eiland aankomt. Op het eiland vind je hele mooie natuur en de huizen zien eruit alsof je opeens terug in de tijd gaat. Misschien komt dat ook omdat er geen auto’s rijden maar wel ontzettend veel paard en wagens en fietsen! We hebben daar een heuvel opgelopen, daarna had je een heel mooi uitzicht en zag je de zee, de eilanden en heel Istanbul liggen.

Ik heb afgelopen Zondag een fotoshoot gedaan! Mijn 2e in Turkije. Het was écht ontzettend leuk. We waren met een heel internationaal gezelschap. De kleding ontwerpster Chloe (Frankrijk) Haar assiestente/vriendin Caroline (Frankrijk) Haar vriendje (Turks), De Fotograaf Deniz(Verenigde Staten) en die z’n vriendin (Duitsland). En ze wonen allemaal in Istanbul, hoe is het mogelijk. Het was ontzettend gezellig, we hebben lekker samen gegeten in de tuin en het weer was lekker warm. Chloe woont compleet aan de andere kant van Istanbul dan waar mijn Universiteit zit, dicht bij de zwarte zee. We zijn eerst dicht bij het huis gaan shooten, in de natuur, daarna bij de zwarte zee. De jurken waren mooi om aan te hebben en iedereen was enthousiast die dag. De foto’s krijg ik nog dus ik ben benieuwd.

Verder ben ik en nog wat studenten een keer door een Fins meisje Virpi in een Hardrock café beland, wat eigenlijk best grappig was, en het drinken was goedkoop. Daarna gingen we naar een cafeetje waar een live bandje optrad, en ook nog even in een club met ‘open roof'.

En ja ik ga ook nog gewoon naar school ;) Ik ben weer aan de gang met mijn nieuwe opdrachten voor de creatieve vakken, bij Turks krijgen we nu van alles en nog wat, ik moet uitkijken dat ik zo meteen niet alle grammatica door elkaar haal. Ik heb deze week een cijfer terug van Turks: 92,5 van de 100! De tijd gaat snel hier en het einde van de Erasmus periode is al in zicht. Eind Mei en begin juni heb ik Final exams en afrondingen van projecten.

Güle Güle!

  • 12 Mei 2012 - 13:37

    Spinner:

    aaaah je hebt het nog steeds naar je zin daar he :D enne stroopwafels uit gouda hoop ik XD
    Maar idd vaag verhaal met die politie die op je hotelkamer staan te bonzen :S gelukkig deed je niet gelijk de deur open!!!! geniet er nog van eekhoorntje *pup* xXXx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Linda

Hallo, Zoals jullie weten ga ik voor 5 maanden naar Istanbul, Turkije! Samen met mijn vriendin Jildou. Nu zul je wel denken hoe komt ze bij Turkije...Ik heb Turkije gekozen omdat hier de beste creatieve en grafische school zit, Sabanci University. Ik hoor van andere mensen dat Istanbul een hele mooie stad is, we zullen zien, ik ga lekker veel bekijken daar! Ik heb de volgende vakken gekozen: Photography & Expression, Turks, Design with Typography, Language of Drawing, Visual Culture en Visual Language. (je kan nog vakken wisselen daar) Vrijdag 3 Februari om 13:55 vertrekt m'n vliegtuig. We verblijven daar op de campus. Linda

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 16744

Voorgaande reizen:

28 April 2016 - 06 Mei 2016

Zweden

28 Maart 2014 - 08 Mei 2014

Indochina

03 Februari 2012 - 30 November -0001

Studiereis Turkije

Landen bezocht: