Europa tripje richting..Huis!! - Reisverslag uit Stiens, Nederland van Linda Koster - WaarBenJij.nu Europa tripje richting..Huis!! - Reisverslag uit Stiens, Nederland van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Europa tripje richting..Huis!!

Door: Lindakoster

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Juni 2012 | Nederland, Stiens

Merhaba/Hallo iedereen, als er nog mensen zijn die dit lezen, haha. Ik heb nog een laatste blogje in petto! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn blogs te lezen. Ik ben vrijdag aangekomen in Nederland. Van megastad Istanbul terug in Friesland... Alles wat ‘normaal’ is vind ik nu raar. Ik moet heel erg wennen aan alles maar vind het weer lekker om thuis te zijn. Ik heb nu een hele andere kijk op de wereld en Turkije/Nederland. Heb zin om iedereen weer te zien. Ik heb een supertijd gehad en ik zag dat ik alle vakken met een mooi cijfer heb afgesloten. Hieronder een samenvatting van m’n reis van Istanbul richting huis via Athene, Nice, Marseille, Parijs en Charlene’s huis.

Athene:
Even wat feiten over onze trip in Athene: Het goedskoopste hostel van onze hele trip maar wel de mooiste, het had alles! Alleen zaten we in een gevaarlijke straat/buurt. Maar er waren altijd een stuk of 6 politiemannen te vinden. We gingen altijd raden hoeveel het er ‘dit keer’ weer waren. Veel mooie grafiti in de straten. Weer HAM gegeten, hmmm, dat hebben we een half jaar moeten missen, ik wist niet dat het zo lekker smaakte ;). Voetbalwedstrijd Nederland – Denemarken gezien, jammer genoeg verloren. Weer aan die dure Euro wennen! (en die viel in Griekenland nog mee maar daarna niet meer....Dezelfde prijzen, alleen is het Lira teken zeg maar vervangen door een Euro teken!)

Naar het strand geweest. Juliette haar tas was gestolen met alles erin, waarna we naar de politie gingen om aangifte te doen (ze vroegen nog hoe we in hemelsnaam in die buurt waar ons hostel stond terecht waren gekomen en moesten lachen). Lekker gegeten in een leuke studentenbuurt. Het was TE heet( 33 tot 40 graden), je zweet je kapot! Veel tempels/ruïnes bekeken(acropolis), was mooi om te zien. Veel geklauterd om vervolgens even lekker in het park uit te rusten. Lekkere ‘Frozen yoghurtijs’ gehad met aardbei en nutella crispy cocolade. In de avond moussaka gegeten en een typisch Grieks drankje gedronken: Frappé (ice koffie). Ook nog een echte griekse salade gehad met fêta kaas. M’n bagage was nogal zwaar, 1 grote koffer en een kleine koffer, totaal 40 (!) Kilo..’t is nog een wonder dat ik door de douanes ben gekomen zonder extra te betalen...

Nice:
Mooi stadje, brede wegen met gezellige binnenstad. In de middag gegeten bij Juliette thuis, een typisch franse maaltijd met 2 soorten salades, stokbrood, wijn, kaas, ham, saucisson(worst), paprika, iets van een soort ommelet enz. Haar famillie was heel aardig en gastvrij. Heuveltje beklommen, haar (franse) vriendinnen ontmoet en samen voetbal gekeken (weer verloren, hè wat is dat toch!). Tripje naar Cap d’ail gemaakt en gezwommen in de knalblauwe zee. Vanaf hier ging Jildou met het vliegtuig naar huis en Juliette woont in Nice dus ging ik verder met Emmi & Sanne.

Marseille:
Lekker salade specialité de Marseille gegeten met rosé. Met de ‘coworker’van Emmi die 30 jaar in Marseille heeft gewoont maar nu weer in Finland woont.

We zijn met de trein naar het plaatsje Cassis gegaan. Vanuit daar hebben we gehiked/berggewandeld langs de Calangues. Hier waren super mooie uitzichtpunten van inhammen en strandjes in de zee. We hebben heel wat afgeklauterd en in totaal hebben we wel zo’n 7 uren gelopen! ‘s Avonds terug in het hotel in Marseille wilden we wat gaan eten in de stad, bleek er een heel festival aan de gang te zijn. Super gezellig! Overal bandjes, DJ’s, mensen met kraampjes die eten en drinken tekoop hadden, dansende mensen. We hadden o.a een heerlijk stokbroodje met merques worstjes en sangria!

We hebben rondgelopen in de stad Marseille, langs de haven, we heben een soort kerk bekeken die op het hoogste punt van Marseille stond dus we hadden een mooi uitzicht. Toen zijn we met zo’n klein toeristich treintje weer naar beneden gegaan. Het viel ons op dat er hier veel mensen van buitenlandse afkomst wonen, met name Afrikaans. Na deze dag hadden we Marseille wel gezien en konden we om half 6 met de trein richting Parijs! Mooie trein die TVG, gaat super snel. In dik 3 uur zaten we in het centrum van Parijs.

Parijs
Die avond hebben we de Notre Dame bekeken en 2 Erasmus-vrienden weergezien (Aysu uit Australië & Brenda uit Signapore). De volgende dag zijn we naar Versailles gegaan, waar we ook onze Erasmus vriend Will weer zagen, met z’n broer en ouders uit Amerika. Die ‘garden’ is echt mega groot! Ook hebben we de wedstrijd Nederland – Portugal gezien. In die kroeg was het heel gezellig met allemaal Nederlanders! En wat hadden ze daar te eten... BITTERBALLEN, kroket, frikandel en ‘un bakkie patat’! Och die bitterballen smaakten zo lekker na ze een half jaar niet gehad te hebben!

De volgende dag hebben we ’s avonds onder de Eiffeltoren in het gras gezeten met een drankje. Langzaam gingen alle lichtjes aan, veel foto’s gemaakt. Om 11 uur ging de hele Eiffeltoren als een gek flikkeren met lichtjes, echt super om te zien! De dag erna zijn we op de top van de Eiffeltoren geweest. Er stond een mega rij, dus besloten we tot het 2e platform te lopen en vanaf daar de lift naar de top te nemen! (intussen waren we het wel gewend om veel te lopen!) Ook zijn we op de ‘Lovebridge’ geweest, op deze brug hebben mensen allemaal sloten geplaatst met liefdes. Emmi, Sanne en ik hebben een slot geplaatst met ‘Erasmus Istanbul Spring 2012’! We zullen deze tijd nooit vergeten! Er was geen internet in het hostel, wat heel irritant was omdat we niks konnen checken. ‘s Avonds hebben we lekker chinees gegeten en daarna kaartspelletjes gedaan in een kroeg terwijl de wedstrijd Frankrijk – Zweden speelde. We hebben ook heel wat tijd in de metro doorgebracht! Het irritante is dat het voorste wieltje van m’n zware koffer helemaal naar de knoppen was, dus van af dat moment moest ik hem slepen...

Charelene’s place en Mont-Saint-Michel & Saint-Malo
Daar gingen we dan van hoofdstad naar the middle of nowhere! Maar super leuk om Charlene terug te zien en bij een echt Frans gezin te zijn. We kwamen in de avond aan en ze hadden heel lekker voor ons gekookt (zie foto’s). De volgende dag stonden we vroeg op. We zijn naar Mont-Saint-Michel geweest, dit ligt aan de kust van Bretagne. Hier is een kasteel op een eilandje te vinden. Soms is het hoogwater en is het helemaal omringt met water, dit keer was het eb en dus nauwelijks water. Toch hadden we genoeg water, want het begon keihard te regenen! Daarna zijn we naar Saint-Malo geweest. Het grappige is dat ik de plaatsen herkende van jawel... Bassi & Adriaan, hahaha, toch nog wat geleerd vroeger van de TV! Dit is ook een soort schiereilandje in het water, met een grote stadsmuur er omheen. Deze regio is bekend om z’n crep’s, daar hebben we dan ook even lekker van genoten!

’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten, o.a. quiche en typisch Frans eten met veel te veel lekkere wijn. Ook hebben we de te-sterke drank calvados geproefd. We hebben met elkaar wel zo’n 2 uren aan tafel gezeten op de Franse tijd van 9 tot een uur of 11. Daarna hebben we ook even onze Turkse hits gedraaid en geskyped met een paar andere Erasmus studenten tot in de nacht. De volgende ochtend moesten we om 6 uur ons bed uit om de trein vanuit Laval naar Parijs te halen. Die hebben we op 5 minuten na gemist, shit!! Uiteindelijk tickets omgeboekt. Toen dus met de TVG naar Parijs> overstap via metro naar een ander station> om vanaf daar naar Amsterdam te gaan, weer terug in ons kleine kikkerlandje(!!!) , waar m’n ouders en hondje Rakker me ophaalden, superblij om elkaar weer te zien en weer terug naar Stiens!