Het einde van een geweldig avontuur! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu Het einde van een geweldig avontuur! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Het einde van een geweldig avontuur!

Door: lindakoster

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 Juni 2012 | Turkije, Istanbul

Dit is het dan het laatste dagje op de campus en in Istanbul.
Ik ga het hier echt missen, de geweldige stad, de Turkse sferen, het gezellige campus leven, het reizen, het lekkere eten, bepaalde dingen die alweer ‘gewoon’ zijn geworden, de aardige mensen en studenten enz. Natuurlijk is het ook wel weer fijn om bepaalde dingen in Nederland te hebben ;)

Ik heb alweer van alles gedaan, waar zal ik eens beginnen. Ik en een groep Erasmus studenten hebben een keer karaoke gedaan in Ortaköy, een mix met Engels en ook Turkse liedjes. We hebben een trip gemaakt naar Gallipoli. Wij spraken het uit als ga-liee-póó-lie, begon de Engelse tour guide te vertellen bleek je het heel anders uit te spreken gah-lip-pol-li. In ieder geval, die dag was erg vermoeiend omdat we al met de bus van 7 uur moesten en het duurde zo’n 5 uren om er te komen (en terug!). Maar wel zeer leerzaam, we hebben er een hele geschiedenisles bijgekregen. Het is een schiereiland dat ze tijdens de 1e Wereldoorlog gebruikten om Istanbul te veroveren en om de zeeroute naar Rusland te blokkeren, maar dat mislukte. We gingen met busjes het hele eiland over.

Op de campus was ook een festival georganiseerd (SUSenlik'12} en was helemaal omgebouwd met allemaal spelletjes en muziek optredens, dit was erg gezellig met een leuke sfeer. Dit doen ze elk jaar. We hebben bijvoorbeeld ‘levend tafelvoetbal’ gespeeld. ’S Avonds kwamen er bekende Turkse artiesten optreden in het Amfitheater o.a ‘Yeni Türkü and Sertab Erener’. Iedereen ging uit z’n dak tot laat in de nacht! Die ochtend daarna hebben we lekker gebruncht bij de Hangar en nog even gesport.

Afgelopen weekend was echt ik denk de geweldigste uitgaans nacht ooit. Ceylan was jarig (half Nederlands half Turks) en het was het laatste weekend dat iedereen er nog was. Dus gingen we naar Club Reina. Dit is de beste club van Turkije, heel sjeik en mooi. Het ligt schuin naast “de brug” en aan de Bosporus, en heeft een open dak. Veel mensen zaten aan tafeltjes wat te eten/drinken of waren aan het dansen. We kwamen nog een Turkse voetbal speler tegen. Behalve de entree hebben we geen geld uitgegeven want alle drankjes werden weer lekker voor ons betaald haha (1 fles drank was een paar honderd Lira..) Daarna werden we uitgenodigd om op een jacht een tour over de Bosporus te maken dat was echt super vet!! Na die club gewoon de zonsopkomst zien in Istanbul met zo’n jacht, geweldig!!! We waren wel pas om 8 uur s'ochtends thuis!! Na geslapen te hebben zijn we lekker in ‘onze tuin’ gaan liggen want het was rond de 28 graden!

Laatst waren er ook allemaal optredens in het theater op school dit was de ‘SU dance night’. Er kwamen ook allemaal mensen van andere universiteiten die meededen. Natuurlijk deed Sabanci University ook mee, ook de hiphop groep.

Laatst hebben Jildou en ik voor de laatste keer een bezoekje gebracht aan de Grand Bazaar. We waren opzoek naar een waterpijp want zonder konden we natuurlijk niet aankomen in Nederland! Ook heb ik ‘Tavla’(backgammon) gekocht, dat spel spelen ze hier overal! Daarna heeft Jildou me meegenomen naar een Sushi restaurant dat was nog een cadeautje voor m’n verjaardag!

Ook hebben Jildou en ik de laatste tijd fanatiek gesport en gebrobeert wat gezonder te eten omdat we nogal schrokken van ons gewicht haha. Komt wel goed! Ook zijn we nog naar de Kadiköy market geweest (Sali pazari) dit is echt een local marktje die je niet snel vindt.

Helaas hadden we ook nog de final exams! Turks, Frans +oral, Typografie moest ingeleverd worden en zo ook Fotografie de 4 assignments ( Evidence, Power, Street photography en Text and Image) Ook moest ik mijn final project voor tekenen afmaken, een zelfportret! Altijd nog heel gezellig in de klas met al die Turken, af en toe krijg ik wat aangeboden, broodjes, thee, cake gezellige muziek onder het werken! Ik heb overal wel een goed gevoel over, maar het is wel jammer dat we pas eind juni onze eindcijfers thuisgestuurd krijgen.

Vannacht is onze laatste party hier in Istanbul... We gaan vanmiddag de campus verlaten en ’s Nachts slapen we in een hostel in Taksim zodat we zaterdagochtend het vliegveld (Atatürk) in kunnen op naar.... Athene! (met Jildou, Emmi, Sanne en Juliette) Daarna gaan we naar Nice en vanuit daar ga ik met Emmi en Sanne nog naar Marseille, Parijs, het huis van Charlene (Noord Frankrijk) en daarna naar Amsterdam en naar HUIS!

Ik ben echt zo blij dat ik dit heb meegemaakt, z’n geweldige ervaring, en het ging allemaal zo snel! Ik heb super veel geleerd en heerlijk genoten. Ik kom hier zeker nog terug! Ik kan het aan iedereen aanraden. Hopen dat ik het thuis ook weer leuk krijg... ;)

Hoscakal Istanbul!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Linda

Hallo, Zoals jullie weten ga ik voor 5 maanden naar Istanbul, Turkije! Samen met mijn vriendin Jildou. Nu zul je wel denken hoe komt ze bij Turkije...Ik heb Turkije gekozen omdat hier de beste creatieve en grafische school zit, Sabanci University. Ik hoor van andere mensen dat Istanbul een hele mooie stad is, we zullen zien, ik ga lekker veel bekijken daar! Ik heb de volgende vakken gekozen: Photography & Expression, Turks, Design with Typography, Language of Drawing, Visual Culture en Visual Language. (je kan nog vakken wisselen daar) Vrijdag 3 Februari om 13:55 vertrekt m'n vliegtuig. We verblijven daar op de campus. Linda

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 16740

Voorgaande reizen:

28 April 2016 - 06 Mei 2016

Zweden

28 Maart 2014 - 08 Mei 2014

Indochina

03 Februari 2012 - 30 November -0001

Studiereis Turkije

Landen bezocht: