Spring-Break - Reisverslag uit Antalya, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu Spring-Break - Reisverslag uit Antalya, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Spring-Break

Door: lindakoster

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 April 2012 | Turkije, Antalya

Hallo vrienden, familie en random mensjes die op de een of andere manier op deze site belanden! Ik heb alweer zoveel meegemaakt, moet nodig weer wat schrijven. Wordt een lang verhaal...

Na Miniatürk, soort Madurodam, nam Mete (een Turkse jongen die veel organiseert) mij en Jildou mee om waterpijp te roken. Iedereen die mij kent weet wel dat ik niet van roken hou. Toen ik vertelde dat ik nog nooit een sigaret in m’n mond had gehad konden ze het bijna niet geloven. Maar ja nu ik in Turkije ben wou ik toch eens de waterpijp proberen! We waren in een typische Turkse shisha plekje met gekleurde kussens, een laag tafeltje en een relaxte sfeer. De ene waterpijp had de smaak fruitmix (Aardbei,Banaan, perzik) de andere Mint en Limoen?? De eerste paar keren moest ik natuurlijk heel erg hoesten en Jildou en Mete gingen het wel even voor doen. Ze noemden mij de shisha-virgin. Na een tijdje ging het goed. We hadden er ook hele lekkere thee bij. Ik had bananen thee wat echt een aanrader is, ook de kiwi thee is lekker wél heel zoet (en knal groen!) Jildou had de kaneel thee (knal rood). Een hele leuke ervaring om eens te doen!

We hebben deze weken midterms (toetsen) en quizzen (soort Schriftelijke Overhoring). Er moest even flink gestudeerd worden, de eerste toets was Turks maar heb wel mooi een 9 gehaald,jaja! Toen kwam ik nog even voor een verrassing te staan... Het was Donderdag middag en ik ging naar het teken lokaal om ‘even’ te tekenen(huiswerk) want Vrijdags hebben we altijd tekenen. Ik dacht dat de tekening de week na spring-break pas af hoefde maar ik sprak een Turks klasgenootje en die hadden met het hulpje van de leraar gemaild en het bleek toch echt de VOLGENDE dag af te moeten zijn *slik* ik had nog súper veel werk te doen!(En ik was niet de enige...) Beetje een miscommunicatie, ik ben daar trouwens ook de enige buitenlandse student.

Maar hoe langer ik er zat met m’n waterverf,pastelkrijtjes, computer enz. Hoe meer klasgenoten kwamen om te tekenen. Daar zaten we dan met z’n allen 's nachts te werken, het was wel gezellig, muziekje op en flink aan de slag! Ik zou en moest het natuurlijk af hebben, dus heb 1 pauze genomen om te eten maar voor de rest non-stop en ja... van half 2 's middags tot 4(!) uur 's nachts gewerkt en om half 9 's ochtends zat ik er weer de halve dag gewerkt. Iemand had 's nachts nog even koffie gezet zodat we weer verder konden haha wat een belevenis op zich. 1 meisje naast mij is zelfs de hele nacht door gegaan. Gelukkig werkte ik nog aardig snel. Uiteindelijk heb ik het wél afgekregen. Deze week had ik een Toets Frans maar die heb ik nog niet terug.

De samenstelling van de toetsen ziet er hier wel heel anders uit dan op de NHL. Het eindcijfer van de meeste vakken is ongeveer op de volgende manier samengesteld: quizzes (15%), attendance/aanwezigheid (5%), mid-term exam (30%), final exam (40%) en Assesment/Homework (10%)

Daarna was het dan eindelijk zover SPRING-BREAK!! Ik ben met 14 andere Erasmus-studenten naar Antalya en Pamukkale geweest. De 6 Jongens bleven 1 hele week in Antalya en de Meiden zijn nog naar Puamukkale geweest.

Vrijdagochtend gingen we vanaf de campus met de taxi naar het vliegveld. Omdat onze koffers niet in de taxi bleken te passen moesten we die maar op schoot houden! Ik mocht fijn*kuch* in het midden zitten dus ik kon nog maar nét ademen! Gelukkig waren we er snel. Daar waren we dan op het vliegveld, mijn 2e vliegtuigvlucht kon beginnen! Ik zat mooi bij het raam en het uitzicht was prachtig, na een uurtje vliegen waren we al in Antalya. Antalya is een toeristische badplaats in het Zuid-Westen van Turkije, aan de Middellandse Zee. Het hotel waar we verbleven was een super de lux all-in 5 sterren hotel! Deze zat tussen het plaatsje Kemmer en Antalya in. Het betekende dus ook dat we alles onbeperkt mochten eten en drinken...Nou maar goed dat we er te lang bleven want die desserts waren zooo lekker en de rest trouwens ook haha. Echt véél teveel gegeten. Onder in het Hotel zat ook een hamam, sauna en zwembad.

De jongens waren blijkbaar wat luier aangelegd dan wij, de meiden. Zei wilden liever uitslapen en bij het hotel blijven terwijl wij er op uit wouden om dingen te gaan zien. We wouden eerst met de bus gaan maar we hebben heel wat onderhandeld met een taxi en uiteindelijk zijn we het eens geworden, we hadden voor 1 hele dag onze eigen privé taxi! Hij stopte af en toe zodat wij foto’s konden maken, het was heerlijk warm weer, raampjes open, zonnebril op. Eerst hebben we een waterval bezocht, daarna gingen we naar het strand (lekker in zee gezwommen!) en uiteindelijk de stad Antalya ingegaan. Steeds als we voorbij een verkoper liepen riepen ze ‘Spice girls’ naar ons... echt te grappig blijkbaar lijken we daar op.

Ook hebben we op een dag een boottocht met z’n allen gemaakt. Dat was echt heel relaxed alleen moest je wel blijven smeren. We hadden zonnebrand in Antalya gekocht omdat die veel goedkoper was dan in Istanbul maar we denken dat die nep is...Iedereen was namelijk verbrand.

Na afscheid van de jongens te hebben genomen gingen wij woensdag avond in een luxe bus naar Pamukkale. Pamukkale is een natuurlandschap dat helemaal wit is door de kalk, het lijkt net sneeuw! Er loopt allemaal water van boven naar beneden via terrassen. Heel apart om dit te zien. Je mag gewoon overal lopen en het water in als je je schoenen maar uit doet. Het is wel toeristisch, er waren nogal veel van die typische Chinezen met camera te vinden! Toen we ’s avonds aankwamen hebben we gelijk een mini oorlog gestart, er zijn namelijk heel veel verschillende maatschappijen die dagjes uit regelen. Wij gingen bij verschillende onderhandelen want we wouden naar Aphorodisias toen werd 1 man heel boos, knalde de deur van z’n winkel dicht en deed hem op slot.

Toch zijn we naar Aphrodisias gegaan, wel met een andere maatschappij natuurlijk. Dit is een romeinse ruïnestad die vernoemd is naar de Griekse God van de liefde: Aphordite. Er waren nog allemaal brokstukken van de oude stad te zien en ook 2 amfitheaters en musea. Het was echt ideaal want wij konden met onze “magic museum card” overal gratis in! :D Dat heeft ons al heel wat bespaard gedurende heel Turkije al. Juliette (uit Frankrijk) zei de hele tijd met een grappig stemmetje: ‘For Free?’ en dan was het ook nog zo. Na een hele geslaagde week gingen we weer terug met de bus naar Istanbul.

Deze week zijn mijn ouders en broertje Kevin langsgekomen in Istanbul! Het was heel apart om elkaar na zolang weer in het echt te zien! Maar wel super leuk want ik heb ze overal mee heen gesleept in de stad. Ze hadden een hotel vlakbij de Hagia Sophia en Grand bazaar. Ik moest wel ongeveer anderhalf uur reizen om daar te komen vanaf Sabanci, maar voor hun was het de beste locatie. Kevin zei al, het is toch wel anders om in het echt hier te zijn dan op de foto’s, je maakt de sfeer mee. Nu zie je bijvoorbeeld ook dat op elke hoek van de straat zo’n mannetje staat te schreeuwen die zijn winkel/restaurant staat te promoten. Volgens mij hebben ze het wel naar de zin gehad hier!

Donderdag ben ik 21 geworden! M’n ouders waren er toevallig ook in deze week. Heerlijk dagje gehad en Zaterdag avond nog de kroeg en club in gegaan met de Erasmus studenten, was heel gezellig.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Antalya

Linda

Hallo, Zoals jullie weten ga ik voor 5 maanden naar Istanbul, Turkije! Samen met mijn vriendin Jildou. Nu zul je wel denken hoe komt ze bij Turkije...Ik heb Turkije gekozen omdat hier de beste creatieve en grafische school zit, Sabanci University. Ik hoor van andere mensen dat Istanbul een hele mooie stad is, we zullen zien, ik ga lekker veel bekijken daar! Ik heb de volgende vakken gekozen: Photography & Expression, Turks, Design with Typography, Language of Drawing, Visual Culture en Visual Language. (je kan nog vakken wisselen daar) Vrijdag 3 Februari om 13:55 vertrekt m'n vliegtuig. We verblijven daar op de campus. Linda

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 16743

Voorgaande reizen:

28 April 2016 - 06 Mei 2016

Zweden

28 Maart 2014 - 08 Mei 2014

Indochina

03 Februari 2012 - 30 November -0001

Studiereis Turkije

Landen bezocht: