Cappadocia - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu Cappadocia - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Cappadocia

Door: lindakoster

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 Maart 2012 | Turkije, Ankara

We hebben een trip naar Cappadocia gemaakt afgelopen lang weekend! Cappadocia bestaat uit een heel mooi Tufsteen/vulkanisch landschap, ongeveer 9 uren met de bus vanaf Sabanci, Istanbul. Het is echt super mooi om te zien, in de stenen zijn allemaal grotten, ramen en deuren te vinden omdat mensen hier vroeger in woonden.

We gingen er heen met ‘onze’ groep Erasmus studenten en nog een paar van een andere universiteit. Na een nachtelijke reis kwamen we aan in ons hotel, we hadden een grote kamer op het dak van het hotel waar we met z’n allen op matrassen op de grond sliepen. Het was er alleen ver-schrik-ken-lijk koud! Geen verwarming, dus we hadden 2 heaters neer gezet, ook was de wc buiten de deur. Beetje camping sfeertje, dat had wel wat grappigs, maar het mocht wel wat warmer af en toe, in de restaurants en buiten was het ook koud namelijk.

De eerste dag gingen we een wandeling maken door het mooie landschap, eerst kwamen we bij een boom waar allemaal ‘boze ogen’(beschermer) in hingen. Toen hebben we een soort buiten museum over de grotten in de stenen bezocht, in de stenen waren ook kleine kerk ruimtes gebouwd. Ook kwamen we 2 kamelen tegen, toen we dichtbij waren stond er een man bij die perse 5 Lire of zo wou hebben als je een foto maakte, daar hadden we allemaal geen zin in natuurlijk en later maakten we van een afstand toch stiekem foto’s. ‘s Avonds zijn we naar een wijnproeverij geweest. Eerst kregen we een rondleiding en later mochten we proeven, ik vond het niet zo bijzonder lekker, maar wel leuk om te doen. Omdat het inmiddels al super laat was en we al een tijd niet hadden gegeten had iedereen honger, maar degene die het hadden georganiseerd hadden een heel mooi restaurant uitgezocht waar we heerlijk hebben gegeten en gedronken.

De volgende ochtend ging de wekker lekker vroeg, namelijk om 5 uur ‘s ochtends! Maar dat had een goede reden, ik heb namelijk een luchtballon vaart gemaakt! Eerst dacht ik: Dat doe ik maar niet, is vast veelste duur! Maar het was maar 60 Euro dus die kans kon ik natuurlijk niet laten schieten. Mijn moeder heeft het ook een keer gedaan en die was heel enthousiast. We konden met heel veel mensen tegelijk in de mand. De luchtballon werd flink opgewarmd door het vuur en na een tijdje gingen we als een gek de lucht in! Wat een mooi uitzicht over dat landschap. Er waren meerdere luchtballonen, zo kon je goed zien hoe hoog je was. Na een tijdje zaten we op zo’n 500 meter hoogte en was alles wazig door de wolken! Toen gingen we weer wat naar beneden en zweefden we ‘als een vogeltje’ door de lucht. Toen we gingen landen moesten we een bepaalde positie aannemen en een beetje hurken, maar het ging goed. Daarna kregen we een glaasje champagne en, jawel..een luchtballon vlieg certificaat haha!

Ook zijn Jildou en ik naar de hamam(Turks badhuis) geweest! Lekker warm voor de verandering! We zouden eerst gewoon daar heen (basis) maar die man vond het zo leuk dat wij uit Nederland kwamen omdat hij daar voor z’n werk was geweest. Toen kregen we enorme korting (35 TL) op het hele paket, dus toen hebben we dat maar gedaan. Dit was voor ons de eerste keer in zo’n hamam. Ik zei dat we geen bikini bij ons hadden, dus toen kregen we een bikini van een soort blauw plastic –die net groot genoeg was- Het was wel super relaxed. Eerst kregen we een gezicht masker van speciale klei uit Cappadocia, toen sauna, daarna mochten we op z’n warme plaat gaan liggen en gingen ze ons scrubben. Toen ging een vrouw doeken/zakken met een soort zeepsop maken, toen deed ze lucht in die zakken en drukte ze er op, gevolg: Een hele lading met schuim! Daar gingen ze ons mee masseren. Ik lag in een duik want die vrouw bij Jildou zei de hele tijd: “Hey Sexy lady”! en toen sloeg ze op haar kont! Na een douche kregen we een massage met speciale olie en mochten we appel thee drinken.

We hebben nog veel meer gewandeld tussen de stenen en daarna zijn we naar een pottenbakkerij geweest. We kregen een rondleiding hoe het proces ging, ook ging een man het voordoen en daarna mocht 1 van onze groep het proberen. Het ziet er makkelijk uit maar dat was het blijkbaar niet.

’s Avonds hadden we ‘Turkish Night’ dit was in een heel apart grot achtige ruimte, waar we met hele groepen konden zitten, we kregen Turkse hapjes en konden genieten van allerlei traditionele Turkse dansen. Bij het buikdansen werden een paar jongens van onze groep uit het publiek getrokken die mee moesten doen met de show wat weer grappige taferelen opleverde. Het werd steeds gezelliger en de hele zaal ging de polonaise doen en daarna gewoon dansen.

Gedurende de trip hebben we ook “The underground City” bezocht. Dit is een stad met allemaal ruimtes en hele smalle lage gangen onder de grond, heel apart. Je moest echt bukken en er waren heel veel trappen naar beneden. Ze hadden een grote gang recht naar beneden voor lucht aanvoer, een ruimte waar ze vroeger een kerkachtige ruimte hadden en meer kamers. Buiten waren veel vrouwtjes die zelf gemaakte poppetjes gingen verkopen maar je werd er helemaal gek van want ze zeiden de hele tijd heel snel achter elkaar: 1Lire 1Lire 1Lire blabla 1Lire 1Lire, we vroegen ons af of ze niet gek van zichzelf werden. Ook zijn we even langs de Red river gereden, dit is de langste rivier van Turkije. Na verschrikkelijk veel gedaan te hebben zijn we weer met de bus terug naar Sabanci gereden en lekker ‘m’n eigen’ bedje in gegaan.

Voor Cappadocia ben ik nog met een groepje naar Dolmabace paleis geweest. Dit ligt in het gedeelte Besiktas van Istanbul. Het was die dag heerlijk weer en we gingen met de ferry boot van de Aziatische naar de Europese kant. Het paleis was enorm, maar wel mooi om te zien. Toen we buiten waren zat er opeens een eekhoorn(!) op een nootje te kauwen en begon heel snel heen en weer te rennen, een man ging eten naar hem gooien. Daar moest ik natuurlijk even een foto van hebben! In een keer kwam die eekhoorn naar me toe, en viel mijn hand aan, 3 beten in m’n vinger!

Ook heb ik nog even een fotoshoot gedaan in Istanbul. Zoals Mark –die nu in Zweden studeert- al zei: ‘Is ut weer su ver’? Ja! Het was erg gezellig. Heb heel wat jurken aan gehad, en nog een conceptje uitgewerkt.

Dit weekend zijn we van plan om naar de ‘Grand Bazaar’ te gaan, en ook naar ‘miniatürk’ dat is een soort Madurodam alleen dan van Turkije. Maar eerst moet er even flink huiswerk gemaakt worden! We hebben een hele leuke opdracht van Design with typography waarbij je 2 letters of cijfers moet combineren maar niet op een makkelijk manier, beetje lastig uit te leggen. Bij language of drawing moet ik nu 2 mensen die ik heb getekend met krijt inkleuren op een realistische manier. Omdat we veel klaar moeten hebben voordat de les begint en je je tekening niet mee naar huis kan nemen omdat die veelte groot is en aan de muur geniet is, is het hier heel normaal om ‘s Avonds naar dat lokaal te gaan om te gaan tekenen wat ik in het begin heel raar vond, maar nu doe ik het ook! Vanavond gaan Brenda uit Singapore, Jildou en ik even een Turkse leer sessie doen omdat we woordjes in ons hoofd moeten stampen.

Tot de volgende keer!
Öpücük Linda

Filmpje gemaakt door Carlo uit Italië van Cappadocia: http://www.youtube.com/watch?v=nsuTFeZjm1w&feature=youtu.be

• 18 Maart 2012 - 00:26

Rob:

Ik lees nog steeds met plezier. En ben ook nieuwsgierig naar de resultaten van je opdrachten. Die met die roze jurk is leuk. Gr. x

• 12 April 2012 - 21:22

Ella:

Hoi Linda,
    Van harte gefeliciteerd met je 21 ste verjaardag. Heel bijzonder dat je deze dag in Turkije viert en gezellig dat je familie er bij is. Prachtige avonturen beleef je, leuk om te lezen hoor! Mooi foto's ook. Ik hoop dat je nog een hele fijne en leerzame tijd hebt daar, geniet er van! Hartelijke groeten uit Leeuwarden. Ella