8 Miljoen scooters, Abseilen & Vietnamese koffie - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Linda Koster - WaarBenJij.nu 8 Miljoen scooters, Abseilen & Vietnamese koffie - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Linda Koster - WaarBenJij.nu

8 Miljoen scooters, Abseilen & Vietnamese koffie

Door: Linda Koster

Blijf op de hoogte en volg Linda

23 April 2014 | Laos, Luang Prabang

Can Tho

Eenmaal over de grens merk ik gelijk het verschil tussen Vietnam en Cambodja! Vietnam is rijker en de huizen zijn anders. De huizen zijn langwerpig en er is veel gebruik gemaakt van golfplaten en beton. Natuurlijk zijn er ook veel dingen hetzelfde, zoals de hobbelige wegen en de levensstijl.Vietnam heeft veel invloeden van Frankrijk, van vroeger. Dat zie je terug in sommige bouwwerken, het eten en sommige woorden. Onderweg hebben we een boottocht over de Mekong rivier gemaakt. Hier waren allemaal drijvende huizen en een moslim dorp te zien.
Ons avontuur begon hier in een Homestay. We sliepen in de middle of nowhere bij mensen thuis. Op matrasjes en onder muggennetten. De mensen hadden heel veel eten gemaakt, dat doen ze altijd als er gasten komen, of het er nou 6 of 16 mensen zijn. We hadden dus ook veelte veel. 'S avonds begon opeens een meisje te gillen! Er rende een rat over het dak heen haha! Daarna viel er nog een grote kakkerlak naar beneden en kroop er een dikke gekko rond van zo'n 40 centimeter! Slaap lekker ;). De volgende morgen moesten we er om 6uur weer uit, eerst hebben we een 'floating market' gezien. Er lagen verschillende boten in het water en aan de vlag die ze uithangen, hangen ze het product die ze verkopen. Ik heb heerlijke Vietnamese ijskoffie gehad en de verste ananas ooit hmmm! De vrouw op de boot probeerde ons nog aan het zingen te krijgen maar daar was het veelste vroeg voor! Daarna was het tijd om verder te reizen.

Ho Chi Minh

Zoeefff van rechts, links, voor, achter, kriskras overal! 8 miljoen zijn het er...waar ik het over heb?Scooters! Ze zijn overal, het is een gekkenbende! En ze zijn ook nog zeer brutaal in hun rijgedrag! Welkom in Ho Chi Minh Stad! In heel Vietnam wordt constant getoeterd, niet alleen als er gevaar dreigt, maar ook als iemand wil inhalen, wil laten weten dat ze er aan komen of gewoon voorrang wil hebben en luid toeterend de weg over steekt!
In Ho Chi Minh stad moesten we afscheid nemen van 2 mensen van onze groep en kwamen er 4 bij voor het Vietnam gedeelte. Hier hebben we 's avonds op de 'Bitexco Finace Tower, de hoogste toren van Vietnam een cocktail gedronken. Geweldig uitzicht over de hele stad! Verder hebben we én aantal dingen in de stad bekeken zoals het mooie oude postkantoor dat lijkt op een treinstation.

De volgende dag hebben we de Cu Chi Tunnels bekeken. Onze gids vertelde veel over de oorlog tussen Vietnam en USA. We mochten ook zelf door én van de tunnels kruipen. Deze was 50 meter lang (onderweg kon je er nog wel twee keer uit ofzo). Met een zaklantaarn ging ik bukkend de strijd aan! Een lange gang die steeds smaller werd. En ze hadden hem nog breder gemaakt voor de toeristen, moet je nagaan!

Daarna moesten we ons klaarmaken voor onze eerste nachttrein avontuur richting Nah Trang. Het bestond uit cabines met 2 stapelbedden dus 4 bedden bij elkaar. Eerst hebben we gezellig met elkaar gekletst met én drankje erbij. Daarna vroeg op bed want we moesten er ook weer vroeg uit. Oordoppen in en ik heb heerlijk geslapen in de trein. Voor mijn gevoel midden in de nacht ging er én Vietnamees muziekje door de hele trein. Dat doen ze altijd én half uur voor het eindstation om mensen wakker te maken!



Nah Trang

Zeer vroeg aangekomen hebben we eerst gechilled op het mooie strand met palmbomen en én golvende zee. Het was sochtend vroeg zelfs al heet! ' S middags wouden we met én hele groep naar én modderbad resort, maar onze taxie ('én van de twee) besloot ons op de verkeerde plek af te zetten en dus moesten we nog 3,5 KM lopen! Eenmaal daar, heerlijk relaxed en gelachen. Bruin van de modder zaten we in én soort grote badkuip. Iedereen moest verschrikkelijk lachen toen ik het ook over mijn haar goot. Daarna moesten we ons afspoelen en konden we genieten van warm water dat goed is voor je huid, een soort waterval en zeer warme baden! De volgende dag ben ik meegegaan op een boodtrip waarbij je kon snorkelen! We hebben ook een vissersdorpje bekeken. Het mooie vond ik het snorkelen, volgens mij ben ik het langst onder water geweest van iedereen. Mooie gekleurde vissen en knal blauwe zeesterren. Ik vond het wel jammer dat we maar op één plaats gingen snorkelen, want ik had verwacht dat we naar meerdere plaatsen gingen. Daarnaast heeft een vrouw op de boot mij een manicure en pedicure gegeven, mooie rode nageltjes! 'S avonds hebben we Vietnamees gegeten en de echte Vietnamese koffie geproefd, welke smaakt naar chocolademelk. Erg lekker!

Hanoi Nachttrein

Onze tweede nachttrein! Eerst naar Danang waarna we heel vroeg in de ochtend(nacht) nog een stuk met de bus moesten om naar Hanoi te gaan. Deze trein was iets minder geslaagd dan de andere. Ik zat met Jess, Anna en Janet in een slaap kabine. Nog voordat we gingen slapen hoorde ik opeens Janet gillen en ook de andere twee waren onrustig. Bleek dat we gezelschap hadden in onze trein... kakkerlakken! Nou ik kon op jacht want er was een bij mijn bed naar boven gekropen. Ik op het bovenste stapel bed, Jess eronder. Ik mepte het beestje van ongeveer 2cm groot tussen het bed naar beneden waarna Jess hem aanviel. (Arme beestjes, maarja wat moet je dan he. Haha!). Het was best wel hilarisch eigenlijk, de rest van de groep in de andere kabines kon ons horen. Nadat de meiden de rest hadden onderzocht waren we dan eindelijk kakkerlak vrij! Na wat gezelligheid gingen we een poging doen tot slapen.



Hanoi vond ik denk ik de mooiste en gezelligste stad van Vietnam. Kleine bijna Frans lijkende straatjes, maar met de Vietnamese verkopers en een mooie rivier met veel lichtjes. 'S middags hebben we een fietstocht gemaakt door de rijstvelden van Hanoi, ook hebben we een stukje op een grote buffel gereden! Hobbelend door het water. Het was relaxed totdat ik me misselijk ging voelen. Na het fietsen gingen we een stukje met een boot varen. Daar werd het niet bepaald beter van. Ik kreeg een aspirine met water, maar na die slok kwam juist alles eruit! Dat voelde verschrikkelijk! Waarschijnlijk had ik wat verkeerds gegeten tijdens de lunch(iets Vietnamees, dat gerecht hoef ik nooit weer!!). Daarna voelde ik me ziek, buikpijn, warm en koortsig. Erg raar voor mijn doen want ik ben nooit ziek! Ik hoopte dat het na een goede nacht slapen weer beter zou zijn, want dat was mijn verjaardag! Gelukkig voelde ik me inderdaad weer én stuk beter.



Happy Bday, Cheesecake & Abseilen in Hoi An.

Ik werdt wakker en een paar vrolijke berichten op mijn mobiel herinnerde mij eraan dat ik jarig was (23)! 5 uur eerder dan in Nederland, best apart! Gelukkig voelde ik me beter en dat betekende dat ik samen met Anna en Benny mee kon te ABSEILEN! Jeej! Dat was super! We moesten eerst heel veel stenen trappen op klimmen waarbij ik nog wel merkte dat ik moe was. De eerste was een kloof waarbij je halverwege een grootte sprong moest maken omdat de berg daar een inham had. De tweede was een steile bergwand welke twee keer zo hoog was als de eerste. Deze mochten we twee keer doen omdat we met z'n 3en tijd over hadden. Het ging steeds makkelijker en we maakten grote sprongen. Daarna gingen we naar de laatste, een enorme diepe kloof/grot van ik geloof 60 meter. Awesome! Daar gingen we dan, alles ging prima.

Eenmaal terug even gerust en daarna naar het zwembad gegaan, waar ik twee Nederlanders ontmoete! Voor het avond eten kreeg ik een grappige Vietnamese hoed voor mijn verjaardag (deze moest ik de hele avond op doen ;)). En een super leuk verjaardags kaartje! We hebben op een mooie plek gegeten, op de eerste verdieping van een leuk restaurantje waar je allemaal lichtjes van de rivier kon zien. Als verrassing kreeg ik een heerlijke chocolade cheesecake als toetje hmmmm! (gedeeld met de rest natuurlijk). Dat vond ik super lief want dat had ik helemaal niet verwacht! Iedereen ging zingen. Daarna gingen we naar de overkant van de rivier, bij deze bar hadden ze super vieze cocktails! Dus snel naar de volgende waar we lekker hebben gedanst. Bedankt voor alle berichtjes uit Nederland!!



Hue

Happy Thai New Year! In Hue hebben we met z'n allen én motorbike tour gedaan om de stad te ontdekken. Iedereen zat bij een man achterop, die ons overal heen bracht! Scooter gang! We zagen de front gate citadel, Thien Mu Pagoda, bunker hill, olifant en tijger arena, Japanse rode brug, en Vietnamese hoeden maakster. Er was ook een festival aan de gang maar jammer genoeg was dat afgelopen na het eten. De volgende dag heb ik de 'Forbidden city' bekeken.

Ha Long Bay

Weer een nachttrein! Goed geslapen in de trein ondanks er om 4 uur s'nachts uit te moeten om vervolgens een bus te pakken die alle kanten op stuitert door de slechte wegen. Maar het was het waard... HaLong Bay is een van de 7 wereld wonderen en dus een prachtig natuur verschijnsel. Het zijn mega rotsen die overal uit het water steken. We gingen op een boot overal langs varen. Ondanks de zware bewolking toch een erg indrukwekkend landschap. In een van de rotsen hebben we én mooie grot bezocht! Ook was dit de dag van Rosie uit Engeland haar verjaardag, taart tijd op de bood dus! 'S avonds Italiaans gegeten en karaoke gedaan. Hilarische oude liedjes gezongen was erg gezellig.

Hanoi (Capital)

Ik vond dit niet zo'n leuke stad. Het was er heel opgepropt en super druk met verkeer en winkeltjes. Toch hebben we een aantal leuke dingen gedaan. De unieke water puppet show bekeken (een beetje gek) wat dingen in de stad bekeken zoals de 'Temple of Literature' en hebben we de bekende wezel-poep-koffie geproeft! Ja je leest het goed. De wezel zoekt de beste rijpe koffie bessen uit maar kan deze niet verteren dus wordt de koffieboon weer uitgepoept(!). Hier maken ze koffie van!


Van Hanoi zijn we naar Vientiane, Laos gevlogen. Een korte vlucht. Over Laos zal ik in mijn volgende verslag schrijven.


Kus!

  • 23 April 2014 - 01:57

    Mavericksys:

    Hoi Linda,

    Wow veel gedaan, Super om te lezen!!!.
    Nog veel plezier in Laos.

    Groetjes uit Limburg!!!

  • 23 April 2014 - 19:15

    Wil:

    Hoi Linda,

    Leuk om je verslag te lezen. Geniet er maar heerlijk van ben benieuwd
    Naar je foto's.

    Lieve groetjes
    Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Hallo, Zoals jullie weten ga ik voor 5 maanden naar Istanbul, Turkije! Samen met mijn vriendin Jildou. Nu zul je wel denken hoe komt ze bij Turkije...Ik heb Turkije gekozen omdat hier de beste creatieve en grafische school zit, Sabanci University. Ik hoor van andere mensen dat Istanbul een hele mooie stad is, we zullen zien, ik ga lekker veel bekijken daar! Ik heb de volgende vakken gekozen: Photography & Expression, Turks, Design with Typography, Language of Drawing, Visual Culture en Visual Language. (je kan nog vakken wisselen daar) Vrijdag 3 Februari om 13:55 vertrekt m'n vliegtuig. We verblijven daar op de campus. Linda

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 16719

Voorgaande reizen:

28 April 2016 - 06 Mei 2016

Zweden

28 Maart 2014 - 08 Mei 2014

Indochina

03 Februari 2012 - 30 November -0001

Studiereis Turkije

Landen bezocht: